maandag 28 oktober 2013

Beschamende benen.

De benen van Annelies blijken in ieder gehucht een bezienswaardigheid. Natuurlijk heeft ze conform de cultuur hier op de fiets meer kleren aan dan normaal. Zelfs heeft ze een paarse kaftan gekocht en lijkt met haar roze omslagdoek soms al aardig op een Marokkaanse schone. Niettemin trekt ze op de fiets haar jurk tot over de knie op en ook haar fleurige, wijde pofbroek laat een behoorlijk stuk been bloot. Het leukste voor mij is in de stadjes achter Annelies te gaan fietsen. Ik zie dan de reacties. De mannen zijn altijd in de meerderheid en terrasjes hangen vol niks doende, thee drinkende Marokkanen. Geen vrouw die bij een café zit. Al gauw merkt iemand onze komst op en dan zie ik alle koppen naar Annelies, op kop rijdend, draaien. Alle ogen richten zich schuin naar de wentelende benen van haar en zij roept dan als eerste altijd “Bonjour!” Dat breekt het ijs. Men roept enthousiast terug, maar de grote ogen volgen haar. Ik ben niet interessant en vermaak me keer op keer met dit toneel. Volwassen vrouwen trekken bij onze nadering veelal met één hand een stuk jurk tot aan de neus voor hun gezicht. Hun gesprek stopt en ook hun ogen volgen stilzwijgend Annelies’ onderbenen.

Meisjes onder de 10 jaar hebben nog geen besef van lichamelijke aantrekkelijkheid of de normen daar over en zwaaien ons heel vrolijk toe. Voor pubermeisjes vormt Annelies een prooi van vermaak. Giechelend smoezen ze met elkaar, al starend naar de erotische schenen. Hun blikken tonen een mix van afkeer en verbazing. Duidelijk, zo ga je als vrouw niet over straat. Op mijn beurt vermaak ìk met weer met die pubers. Als Annelies voorbij is, dan vangen ze mijn blik. Dat is schrikken in het groepje, zie ik, want ik glimlach ze overdreven duidelijk tegemoet. Puberjongens doen het weer anders: soms vriendelijk bonjour roepend, dan weer zich vermakend om de blootheid, maar soms ook roepen ze “hoer” in het Berber. Annelies kent dat soort kreten nog uit haar werk in Het oude westen van R’dam. “F**k you”, rolt soms ook over de stoffige hoofdstraatjes. Ach, dat mag. Als hoeren hun geld verdienen met het tonen van alleen twee benen onder de knie, dan kan Annelies nog gemakkelijk aan haar geld komen…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten