dinsdag 27 augustus 2013

Ik vertrek 2

Braziliaanse fietsen
Peeetje en ik hebben het vaak over de aflevering van het programma 'Ik vertrek' waarin een vader zijn hele gezin meetroont naar Zweden om daar in een dunbevolkt gebied een fietsenwinkel te beginnen. Hoe kan iemand zo stom doen? Na drie maanden, had hij nog geen fiets verkocht. Twee kinderen, die huilend van heimwee naar hun vriendjes en oude school zaten te Skypen, deden zelfs ons gemoed vollopen. Hij had beter naar Brazilië kunnen gaan. Hier is geen crisis, zoals in Europa. Brazilië is booming. De Reaal staat sterk! De productie van ethanol heeft Brazilië geholpen, zijn economie op te bouwen.  President Lula, probeert met het Bolsa Familia programma de armoede te bestrijden. Kinderen moeten naar school en vaccinaties krijgen. Er zijn toch nog 11 miljoen families (44 miljoen mensen, 20% van de bevolking) die van 120 reaal (40 euro) per maand moeten rondkomen. In de badplaatsen langs de Paulista Coast, waar we nu fietsen, zien wij met grote regelmaat wat van die armoede. Kinderen hangen rond krotjes van huizen, spelend met een stok of steentjes. Maar dichter bij de prachtige stranden, waar de rijke mensen van Sao Paulo hun weekenden en vakanties doorbrengen, zien we veel restaurantjes en gezellige winkeltjes met mooie hebbedingen. Het fietsen is in opkomst. De klassieke Braziliaanse fietsen, maken plaats voor mountainbikes en racefietsen. Dus genoeg werk aan de winkel voor onze Zweedse fietsenmaker. Zijn vrouw zou een wasserij kunnen beginnen. Deze hele reis was ik alles met de hand, met mijn nagelborsteltje en stukje sunlight zeep. Mijn was droogt door de vochtigheid heel langzaam en dat is niet fijn. In Amerika ging ik vaak naar een laundry. Zo fijn, die korte programma's (wassen en drogen) en de faciliteiten die ze bieden; wifi, t.v., tijdschriften en onbeperkt koffie drinken. I love them! Dus.....als wij jong zouden zijn en onze families en vrienden zouden kunnen missen (je wil wonen, waar je relaties zijn), dan zouden wij het wel weten. Peeetje fietsenmaker, hij heeft deze reis al een versnellingskabel en drie gebroken spaken vervangen en van een voorbijganger zijn band opgepompt en ik een wasserij. Geluk is soms heel gewoon!
gebroken spaak repareren
pompen maar....
versnellingskabel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten